Skip to content

Torque عزم الدوران

A force may have a turning effect (or twisting effect). This turning effect depends on the magnitude F of the force and the distance d from the center where the force is applied perpendicularly.

This turning effect is called the moment “M” of the force or the torque, and it is calculated this way:

Moment of a force

At equilibrium, the moment (torque) from one side of the center (the pivot) in a certain direction of rotation, must be equal to the moment (torque) from the other side of the center in the opposite direction of rotation (or in other words, the clockwise moment must be equal to the counter-clockwise moment). That is force times distance from one side must be equal to the force times distance from the other side.

If the force is not applied perpendicularly to the arm distance, then the moment of the force can be calculated this way:

Moment of a force

Where θ is the angle that the force makes with the arm.

قد يكون للقوة تأثير دوران (أو تأثير التواء). يعتمد هذا التأثير الدوراني على مقدار القوة  F وعلى مقدار المسافة d من النقطة التي يتم تطبيق القوة عليها بشكل عمودي.

يسمى تأثير الدوران هذا عزم الدوران، ويتم حسابه بهذه الطريقة:

Moment of a force

عند التوازن، يجب أن يكون عزم الدوران من جانب واحد بالنسبة للمركز (المحور) في اتجاه دوران معين، مساوٍ لعزم الدوران من الجانب الآخر بالنسبة للمركز في الاتجاه المعاكس للدوران (أو في بعبارة أخرى، يجب أن يكون عزم الدوران في اتجاه عقارب الساعة مساوٍ لعزم الدوران عكس اتجاه عقارب الساعة). أي أن حاصل ضرب المسافة بالقوة من جانب واحد يجب أن يكون مساوٍ لحاصل ضرب المسافة بالقوة من الجانب الآخر.

إذا لم تكن القوة مطبقة بشكل عمودي على المسافة من المركز، فيمكن حساب عزم الدوران بهذه الطريقة:

Moment of a force

حيث إن θ هي الزاوية التي تصنعها القوة مع الذراع.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

11 − seven =